Selektiv promovering i Hernings største Facebook-gruppe

Facebook-gruppen Vores Herning med 42 tusind medlemmer har et eksplicit forbud mod reklamer, selvom der er promovering i deres banner. Administratoren mener det ikke er reklamering.

Forsiden af Facebook-gruppen Vores Herning. Foto: Facebook

Af Christian Krejler Nobert

Det første, du lægger mærke til, når du besøger Facebook-gruppen “Vores Herning” med 42 tusind medlemmer, er deres farverige banner sammen med en støtteerklæring fra virksomheden Mindegade 5 og en QR-kode, der fører til deres hjemmeside med muligheder for at leje deres selskabslokale.

Selvom dette kunne misforstås som en reklame for virksomheden, mener ejer og administrator af gruppen Vores Herning, Martin Santa Nygaard, ikke, at banneret er en reklame for hans firma Mindegade 5, som er et diskotek man kan leje til et arrangement. Han mener, at det er en samarbejdspartner, som har støttet administratorernes hårde arbejde med et lokale til forskellige komsammener. Martin Santa Nygaard mener dog, at det er rimeligt, at Mindegade 5 bliver promoveret i banneret på baggrund af deres støtte til gruppens administratorer, selvom han indrømmer, at det kan ses som en reklame:

”Det er derfor, der står støttet af. Det er klart, hvis man omgår det, så er det jo en eller anden form for reklame, men det er ikke tænkt som reklame. Når nu Mindegade 5 lægger lokaler til et par komsammener, så synes jeg, det er fair, at navnet fremgår inde i gruppen. Der er jo en direkte relation mellem, at det står der, og at man bidrager til administratorerne.”

Reglerne i Vores Herning, der håndhæver forbuddet mod reklamering i gruppen. Foto: Facebook

Ifølge Vores Hernings egne regler er det ikke tilladt at reklamere i gruppen. Der henvises i stedet for til Facebooks egne værktøjer for reklame og søstergruppen ”Vores Herning – Medlemsfordele”, hvor man kan gøre det frit. Der står dog i forlængelse af reglerne, at det afspejles i gruppen med medlemsfordeles medlemstal som er på blot 2 tusind, at der ikke er meget interesse for de opslag, og at de derfor også bliver afvist i den primære gruppe, på baggrund af den manglende interesse. Martin Santa Nygaard mener dog, at der godt kan være plads til at reklamere i gruppen, hvis det har relevans for gruppens brugere, hvor han refererer til deres samarbejde med Herning Folkeblad:

”Hvis man har noget konkret, der bidrager ind til fællesskabet, eller andet ligesom Herning Folkeblad, der kommer med politirapporter og noget lokalt, der giver mening”.

Han understreger også, at aftalen mellem Herning Folkeblad og Vores Herning kun er til for at informere medlemmerne, og at der ikke er et økonomisk incitament.